Vytisknout
Kategorie: Uncategorised
Zobrazeno: 224

I.subregionál 3.a 4. 3. 2018

Původní plán na sobotu byl jako každý víkend, vyrazit někam na kešky. Tentokrát se mělo jet do Ludmírova na prostějovsku. Kolega Kolibřík ale psal že je nějaký nachlazený a nerad by marodil. V práci se také dost nazmrzá v těch mrazech, tak se měl ozvat ještě v sobotu. Nastane-li opravdu avizované oteplení, zkusili bychom něco kratšího. Nakonec se neozval, tak měním plán a uvažuji o zapojení se do akce vysílání na Slavkovském kopci.

Franta s Markem vyráží už před polednem. Moje hodná žena mi nachystala jídlo a uvařila čaj do termosky, já si nabalil spacák, deku a další mikinu. Na kopci bude asi zima! Vyjíždím na kole po 13.hodině.(Favorita – veterána raději nechávám v garáži. V zimě moc netopí a do kopce se při pomalé jízdě přehřívá! A nevím, zda bych po noci v mrazu nastartoval) 1. zastávka je v Loučce, kde se v autobusové zastávce trochu odstrojuji. Začínám se potit a čeká mne kopec na Slavkov! Vítr se trochu uklidnil a svítí sluníčko. Asi za hodinu přijíždím k hájence nad Loučkou.

Dále pokračuji volným tempem abych se tak nepotil. Na kopci bude větrno a mrazivo. Ve 14:43 hod. Jsem u cedule Slavkov. Po odbočení na polní cestu ve Slavkově je vidět pravou zimu. Kolem 15. hodiny dorážím na kopec. Kluci už závodí! Obcházím stanoviště a zjišťuji,kudy vyjeli nahoru. Pak se připojuji a snažím se s Markem spolupracovat při navazování spojení na 144MHz. Franta pracuje na 430 MHz.Později odpoledne předvedl Marek své kuchařské umění a připravil k večeři fazolový guláš. Byl dobrý ale pěkně ostrý! Hlavně je dobré občas něco teplého do žaludku! V autě máme elektrické topení. Venku ale fouká studený severní vítr a různé netěsnosti kvůli procházejícím kabelům přece jenom způsobují tepelné ztráty. Tím se teplota v autě drží kolem +4°C. Markova dodávka je také montážní auto, tak nějaké polstrování a tepelné izolace se nevedou! Na podlaze jsou šrouby bílé od námrazy. Statečně bojujeme s nepřízní počasí a vesele se vysílá na obou pásmech. Během vysílání najednou vypadl proud. Agregát ztichnul. Došel benzín. Při minulé akci vydržela nádrž mnohem déle. To se ale netopilo a používal se i menší výkon vysílače. Po 22. hodině se Franta odebírá ke spánku.V jejich původním plánu byly čtyřhodinové směny střídání u vysílačů. Sedám si k zařízení místo Franty a snažím se navázat nějaká nová spojení. Stanic není na pásmu moc. Co se dalo, udělal Franta a pak tušil, že to dále nemá cenu,tak zvolil odpočinek. Já se marně snažil více jak hodinu a nic! Všechny stanice,které jsem slyšel už byly v deníku. Když jsem nějakou objevil a s radostí ji zavolal, dověděl jsem se, že už spojení máme! Chyba byla na mé straně! Chybně zadaná značka do PC. Buď jsem se ukliknul a zadal značku s přehozenými písmeny nebo použil jiné lomítko. Přesunuji se k Markovi a spolupracujeme na 144MHz. Tady je těch stanic přece jenom více. Franta přišel po jedné hodině a zasedl k dvoumeru. Doléváme benzín do nádrže agregátu. A to už Marek říkal, že byl dolévat preventivně v průběhu vysílání. Spotřeba je opravdu dost veliká! Naštěstí koupili kluci každý 20 litrů benzinu. Tím jsme limitováni. Jak dojde benzín, budeme to muset zabalit! Kolem druhé hodiny se s Markem odebríráme do vedlejší dodávky si odpočinout. Marek mi nabídl, ať si vyberu, kde chci spát. Nakonec jsme se uvelebili, každý do svého spacáku. Já u dveří( předpokládalo se, že budu častěji chodit ven) a Marek u severní stěny dodávky. Ráno přiznal,že ho plech dost studil. Sundáváme jen boty a bundy. Pohádka na dobrou noc nebyla! Já doma používám na uspávání poslech nějakého povídání v rozhlase. Žena mi sice říkává:„ Na co to rádio hraje, když nemáš ještě druhou nohu na posteli a už spíš“? V noci je to ale dobré uspávadlo. Zjistil ,jsem, že když se zaposlouchám do nějaké besedy, po chvilce usnu. Musí to být ale nějaké povídání, na hudbu to nefunguje! Probouzím se jako každý den po čtvrté hodině. Je mi chladno na nohy! Mám sice dvoje silné ponožky ale zima je veliká! Nechci budit Marka a tak přemítám, co s tím chladem? Pak jsem si všiml, že vedle mne něco bliká. Byl to Markův MT. Podařilo se mi rozsvítit displej a zjišťuji, že je 4:21. Ve 4:40 hod. prošel Franta kolem auta s čelovkou. Ještě podřimuji, pak jsem si všiml nějaké deky vedle dveří, byla to Markova bunda, tak jsem si ji přehodil přes spacák, přes nohy a také svoji bundu! Ještě jsem podřimoval abych nebudil kolegu. Ten spal dost hlasitě! Ale pak se probudil a chtěl tu bundu dát ke karoserii aby to tolik nestudilo. Nakonec se jí vzdal a jen jsme se kousek posunuli od stěny. Po šesté hodině vypadl proud. Opět došel benzín v agregátu. Vstal jsem, že půjdu Frantovi pomoci s naléváním. Jednomu se to špatně nalévá! Držet nálevku a 20.l kanystr, je pro jednoho obtížné. Než jsem se ale vyhrabal ze spacáku, pomáhaje si rukama vytáhnout ztuhlé nohy, nastartoval Franta znovu agregát a elektřina začala proudit do aut.
Když se mi už podařilo obout, což bylo také obtížné, jak jsem byl ztuhlý, vydal jsem se za Frantou vedle. Po chvíli se objevil i Marek a hned se dal do přípravy snídaně. Voda v bandasce byla skoro zamrzlá, přestože byla na podlaze v autě. Taktéž vajíčka byla zmrzlá! Byla to snídaně, co dům dal! Ale bylo to zase teplé a po ránu velice dobré! Marek je prostě mimo jiné i mistr kuchař! Na vysílacím stanovišti jsou okna zevnitř zamrzlá tlustou vrstvou námrazy. Jen v místech, kde fouká teplý vzduch z ventilátorů vysílačů, se námraza nevytvořila. Po osmé hodině začíná hřát sluníčko a můžeme postupně sunávat vrstvy oblečení.(Franta napočítal sedm vrstev!) Vypínáme dokonce i topení abychom šetřili elektřinu a tím i benzin v agregátu.Po půl desáté je už sklo úplně rozmrazené a je příjemně teplo. Po 12. Hodině se přišli podívat a pozdravit soutěžící i Olga s Rudou OK2QA. Auto nechali pro jistotu pod kopcem. Udělali si procházku. Sluníčko svítí a snaží se hřát. Na okolí panuje ale stále zima! Marek připravil oběd. Olga s Rudou nám popřáli dobrou chuť a pokračovali v procházce. My jsme se posilnili opět něčí teplým do žaludku. Jako vždy to bylo dobré, i když na můj vkus trochu osré! Po13. Hodině dorazil Honza OK2SRO a hned se zapojil aktivně do vysílání. U zařízení se různě střídáme a snažíme se navázat co nejvíce spojení. Tím, že jsme odpojili topení, je spotřeba benínu nižší a snad to vyjde až do konce závodu? Kolem 14. hodiny se otevírají podmínky na Německo. Ta němčina s angličtinou, kterou používají, je pro mě téměř nesrozumitelná! Mikrofonu se ujímá Franta OK2VK a dělá jednoho němce za druhým. Tak se podařilo navázat asi 180 spojení na 144 MHz a 70 na 430MHz. Jak se sluníčko schovalo za mraky, citelně se ochladilo! Začal zase pofukovat vítr. Není sice tak ostrý, jako včera a v noci ale studený je! Po ukončení závodu balíme věci, demontujeme anteny a vyrážíme k domovu. Kluci mi navrhují odvoz i s kolem. Je to kousek a stále dolů až do Lipníku ale vzhledem k celkovému promrznutí se raději nechám odvézt. Můžu být rád, když ve zdraví přežiju ten chladný výlet. Akce se díky aktivní přípravě Marka OK8 DM a Franty OK2VK vydařila. Předpověď počasí byla původně příznivější. Kluci to vzali jako trénink na plánovanou cestu do Norska, tak jim ta zima tolik nevadila! Už to stavění anten, zatloukání kotvicích kolíků do zmrzlé země a vlastně i ten výjezd na kopec, to vše prověřilo jejich schopnosti! Nashledanou na příším závodu!

Jarda OK2BJW.